Cele i zadania

Rodzina naturalna stwarza najdogodniejsze warunki do wychowania dzieci na dojrzałych dorosłych. Jeżeli jednak z jakichś powodów jest to niemożliwe, wówczas konieczne staje się stworzenie form zastępczych, które gwarantowałyby optymalną opiekę i wychowanie zarówno w zakresie rozwoju fizycznego dzieci, jak też społeczno-emocjonalnego i intelektualnego.

Dom Dziecka kieruje się przede wszystkim:

  • dobrem dziecka,
  • poszanowaniem praw dziecka,
  • potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
  • koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie mu kształcenia, rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz indywidualizowania oddziaływań wychowawczych,
  • potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,
  • poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem, podtrzymywania emocjonalnych więzi rodzinnych i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny.

Dom Dziecka funkcjonuje zgodnie z Ustawą o Wspieraniu Rodziny i Systemie Pieczy Zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. ( art. 93-127), z uwzględnieniem późniejszych zmian.

Zadaniem Domu jest tworzenie optymalnych warunków sprzyjających prawidłowemu i wszechstronnemu rozwojowi wychowanków przez zaspokojenie ich potrzeb biologicznych, psychicznych, poznawczych i innych. Ma on zwłaszcza zapewnić dzieciom:

  • odpowiednie warunki mieszkaniowe,
  • wyżywienie, zaopatrzenie w odzież i inne przedmioty osobistego użytku,
  • warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego i utrzymania dobrego stanu zdrowia,
  • właściwą opiekę lekarską,
  • organizację życia sprzyjającą zachowaniu równowagi psychicznej i poczucia bezpieczeństwa,
  • realizację obowiązku szkolnego,
  • uzyskanie wykształcenia zgodnie z uzdolnieniami i zainteresowaniami oraz przygotowanie do pracy zawodowej,
  • warunki do rozwinięcia wartościowych cech osobowości, a także umiejętności w zakresie samodzielnego rozwiązywania własnych problemów życiowych, odpowiedzialnego wykonywania obowiązków, konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego.

STATUT CENTRUM OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEGO

 

 

TRANSLATE