STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

To tu możecie zapoznać się ze szczegółami opracowanych na rzecz naszej Placówki Standardów Ochrony Małoletnich, które w szczególny sposób pomagają w jeszcze lepszy sposób dbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

Nasi podopieczni zostali zapoznani z dokumentem w odpowiedni do wieku sposób. Wiedzą, że każdy ich problem to nasz problem i zawsze, bez względu na sytuację, mogą do nas przyjść i porozmawiać.

Ich bezpieczeństwo jest dla nas PRIORYTETEM.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Celem powstania niniejszego dokumentu jest zapewnienie właściwej ochrony małoletnich przebywających w Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym Zgromadzenia Sióstr Świętej Elżbiety w Legnicy. Dotyczą one nie tylko osób małoletnich pozostających pod naszą opieką, ale również wszystkich małoletnich przebywających na terenie placówki w innych rolach, w szczególności wolontariuszy, uczestników wydarzeń edukacyjnych, festynów i innych imprez organizowanych przez Centrum.

 

PREAMBUŁA

  1. Normy i zasady ochrony małoletnich mają na względzie dobro podopiecznych i współpracowników oraz ich ochronę przed wszelkiego rodzaju przemocą.
  2. Podstawę prawną dla standardów stanowi – w odniesieniu do opisanego poniżej zakresu przedmiotowego dokumentu – aktualnie obowiązujące na terenie Rzeczypospolitej Polskiej prawo państwowe oraz prawo kościelne.
  3. Standardy przyjęte w placówce przeznaczone są do stosowania przez wszystkich, zarówno zatrudnionych na różnych stanowiskach i podejmujących różne zakresy odpowiedzialności, jak również wolontariuszy, praktykantów i stażystów. Nie stosowanie się do ich ustaleń skutkować będzie odpowiedzialnością pracowniczą lub uniemożliwieniem kontynuowania wolontariatu, czy odbywania praktyk.
  4. Przez opiekę nad małoletnimi rozumie się troskę o godność, o dobro fizyczne, psychiczne, intelektualne i duchowe wychowanków. Wszyscy członkowie personelu biorą na siebie odpowiedzialność za należyte sprawowanie opieki, zważywszy, że okoliczności skrzywdzenia powierzonych nam dzieci i młodzieży może być wiele.
  5. Małoletni mogą zostać wykorzystani w różnych okolicznościach, przez znaną lub – rzadziej – przez osobę nieznaną. Mogą zostać wykorzystane przez jednego lub kilku dorosłych, lub też przez innego małoletniego lub kilku małoletnich. Podkreślenia wymaga fakt, że krzywda małoletniego polega nie tylko na tym, że został skrzywdzony, ale także na tym, iż osoby, którym został powierzony, nie interweniowały właściwie w celu zapobieżenia jego dalszemu krzywdzeniu.
  6. Ochraniać i promować dobro małoletnich to w szczególności chronić przed każdym złem –oto cel wszystkich członków personelu, którzy podejmują działania kształcące, wychowawcze, opiekuńcze, medyczne według właściwych im ról i kompetencji w tym, szczególnie, dyrektora placówki.
  7. Odpowiedzialną za wdrożenie dokumentu i nadzorowanie jego przestrzegania jest Dyrektor Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego.
  8. Każdy z pracowników, bez względu na formę zatrudnienia, oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci zobowiązani są do zapoznania się z niniejszym dokumentem i przestrzegania zawartych w nim norm i zasad, co potwierdzają pisemnym oświadczeniem (Załącznik nr 1).

Oświadczenie, będące zobowiązaniem przestrzegania norm i zasad, winno być złożone w aktach osobowych pracownika. Dyrektor placówki zobowiązany jest do przesłania do organu prowadzącego protokołu z wdrożenia dokumentu oraz listy podpisów pracowników, którzy potwierdzili zapoznanie się z jego treścią.

  1. Pełna ochrona prawna przed każdą formą przemocy i wykorzystania przysługuje również wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób są związani z placówką jako: pracownicy, wolontariusze, praktykanci, stażyści. Jednakże, aby jej zapewnienie było skuteczne, należy bezwzględnie realizować obowiązek zgłaszania wszelkich zachowań zagrażających życiu, zdrowiu, nietykalności fizycznej i godności człowieka dyrektorowi placówki, a jeżeli sprawa dotyczy dyrektora placówki Przełożonej Prowincji.
  2. Dopełnieniem tego dokumentu są statuty i regulaminy zatwierdzone przez Organ Prowadzący.
  3. Niniejszy dokument został zatwierdzony przez Organ Prowadzący, tj. Przełożoną Prowincji Wrocławskiej Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety oraz przez Dyrektora Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego Zgromadzenia Sióstr Świętej Elżbiety dnia 06.2024r. i wchodzi w życie z chwilą odczytania go i podpisania przez pracowników oświadczenia o przestrzeganiu zawartych w nim zasad.

 

Rozdział 1.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

Standardy te zostały utworzone na podstawie:

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich ( t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1802 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) – art. 23 i 24
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

Rozdział 2.

Słowniczek pojęć terminów używanych w dokumencie Standardy Ochrony Małoletnich

 

Centrum – ilekroć w dokumencie jest mowa o Centrum, mamy na myśli Centrum Opiekuńczo-Wychowawcze Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety w Legnicy. To samo Centrum mamy na myśli używając terminu placówka.

Małoletni – osoba będąca podopiecznym, która nie ukończyła 18. roku życia, przy czym w odniesieniu do ww. osób również klasyfikację prawną, zgodnie z którą:

  1. osoba, która nie ukończyła 18 lat, określana jest jako osoba małoletnia;
  2. w zakresie postępowania o czyny karalne nieletnim jest osoba, która dopuściła się takiego czynu po ukończeniu 13 lat, ale przed ukończeniem lat 17;

Jednak w tym dokumencie używanie terminu małoletni i nieletni jest równoznaczne.

Personel – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.

Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

Wykorzystanie (zamiennie: przemoc, molestowanie, nadużycie, prześladowanie) – to forma krzywdzenia polegająca na wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia z jej strony. Wyróżnia się wykorzystanie fizyczne, psychiczne, seksualne, cyberprzemoc i zaniedbanie.

Osoba odpowiedzialna za Internet/ za bezpieczeństwo w sieci – wyznaczony przez dyrektora placówki członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.

Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich, za monitoring Standardów – wyznaczony przez dyrektora placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział 3.

Rozpoznawanie i reagowanie
na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Pracownicy Centrum Opiekuńczo – Wychowawczego posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z osobą odpowiedzialną za standardy przekazując informację o zaistniałej sytuacji i wdrażając odpowiednie procedury.
  3. Pracownicy placówki monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy placówki znają i dokładają starań, by zostały zachowane zasady bezpiecznych relacji wychowanek–wychowanek oraz znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko.
  5. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu i odpowiada za nią dyrektor oraz osoba zatrudniona na stanowisku kierownik administracyjno-gospodarczy/pracownik kadr.

 

Rozdział 4.

Zasady rekrutacji personelu

 

  1. Siostra dyrektor Centrum musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    1. wykształcenia,
    2. kwalifikacji zawodowych,
    3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:

  1. imię (imiona) i nazwisko,
  2. datę urodzenia,
  3. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  1. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Pracy.
  2. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Aby to uczynić potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
    1. imię i nazwisko,
    2. data urodzenia,
    3. pesel,
    4. nazwisko rodowe,
    5. imię ojca,
    6. imię matki.

 

Wydruk z Rejestru zostaje umieszczony w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.  

  1. Przed zatrudnieniem należy pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  2. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów (Załącznik nr 3).
  3. Kandydat/kandydatka składa oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  4. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej odpowiednie oświadczenie (Załącznik nr 2).
  5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

Rozdział 5.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy
 personelem placówki a małoletnimi

  1. Stosowanie przez personel kar cielesnych wobec dzieci i młodzieży nie jest dozwolone w żadnych okolicznościach i od reguły tej nie ma wyjątków.
  2. Wszyscy mają prawo do bycia traktowanymi przez pracowników z jednakową troską. Nie do zaakceptowania jest faworyzowanie przez wychowawcę lub innych członków personelu pojedynczych osób, wyrażane werbalnie czy niewerbalnie.
  3. Nie może być ze strony personelu tolerancji wobec jakiegokolwiek zachowania, które może zostać odczytane jako znęcanie się lub dokuczanie, zarówno ze strony dorosłych, jak i samych małoletnich.
  4. Bezwzględnie zabrania się nawiązywania z wychowankiem jakichkolwiek relacji intymnych. Dotyczy to również propozycji o nieodpowiednim charakterze, seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępniania dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie małoletnim przez pracownika lub pracownikiem przez małoletniego, muszą być zgłaszane dyrekcji, należy jednak zachować godność osób zainteresowanych.
  5. Indywidualnych spotkań z małoletnim nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani przedłużać.
  6. O indywidualnym spotkaniu z małoletnim poza placówką pracownik winien poinformować dyrektora (gdy jest nieobecny – pedagoga) lub wychowawcę dyżurującego.
  7. Przestrzeganie zasad wynikających z klauzury pomieszczeń zakonnych powinno być w pełni realizowane, respektowane i nadzorowane przez wszystkie osoby, które zasadom klauzury podlegają.
  8. Obowiązuje zakaz przebywania małoletnich, zwłaszcza w pojedynkę, w pomieszczeniach mieszkalnych lub zajmowanych przez siostry, a także przez osoby świeckie zatrudnione lub współpracujące z placówkami Zgromadzenia w oparciu o różne formy stosunku prawnego.
  9. Nie do zaakceptowania jest werbalne naruszanie dobra małoletnich przez personel, w tym zwłaszcza opowiadanie w ich obecności żartów o podtekście seksualnym bądź wulgarnym. W przypadku konieczności podjęcia z małoletnim rozmowy na tematy związane z płciowością należy wykazać się daleko idącą ostrożnością, delikatnością i roztropnością.
  10. Zabrania się częstowania podopiecznych alkoholem, papierosami, środkami odurzającymi (w tym narkotykami) lub tolerowania ich używania.
  11. Zabronione jest pozostawanie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających przez pracowników.
  12. W pracy z małoletnimi personel powinien używać środków, języka i metod adekwatnych do wieku wychowanków. Podobnie powinien być potraktowany przekaz medialny, np. przez telefon komórkowy, Internet, wideo itp. W żadnym jednak wypadku nie wolno wykorzystywać materiałów pornograficznych lub zawierających treści brutalne i obsceniczne.
  13. Członkowie personelu zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec wychowanka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swego zachowania.
  14. Nietykalność cielesna dzieci i młodzieży musi być szanowana. Personel zawsze winien wykazywać daleko idącą troskę o integralność i nienaruszalność cielesną każdego małoletniego. Wchodzenie w jakikolwiek kontakt fizyczny z podopiecznym musi iść w parze z najdalej posuniętą roztropnością i rozwagą oraz opierać się na właściwym rozeznaniu dobra naszych wychowanków.
  15. Zawsze właściwym jest zapytanie małoletniego o pozwolenie na taki rodzaj zachowania. Należy zachować szczególną ostrożność wobec wychowanków, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinno się reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  16. Niedozwolone są wszelkie zachowania, które w naszej kulturze stanowią przekraczanie granic intymności.
  17. Podopiecznym przysługuje prawo do prywatności. W szczególny sposób prawo to winno być respektowane w takich miejscach jak: łazienki, toalety. W wymienionych wyżej miejscach personel nie może w żaden sposób ingerować w prywatność małoletnich, w tym zwłaszcza wykonywać małoletnim zdjęć. Winien także zadbać, by zdjęć nie robili sobie nawzajem sami małoletni.
  18. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, pracownik powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Może też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  19. Personel nie może wyręczać wychowanków ani pomagać im w czynnościach natury osobistej, o ile dzieci są w stanie wykonać je samodzielnie.
  20. Wychowawca ma prawo wejść do pokoju o każdej porze, zachowując prawo wychowanków do poszanowania prywatności i intymności. Może także sprawdzać przestrzeganie higieny osobistej wychowanka (dotyczy to czystości włosów i paznokci) oraz stan porządku wewnątrz pomieszczeń zajmowanych przez dzieci i młodzież.
  21. Wobec podejrzenia posiadania niedozwolonych przedmiotów (np. papierosy, e-papieros, narkotyki, alkohol) wychowawca ma prawo dokonać przeglądu rzeczy prywatnych wychowanka, a w przypadku znalezienia w/w rzeczy – skonfiskować.
  22. Wychowawca / opiekun może kontaktować się z podopiecznymi za pomocą prywatnego telefonu lub mediów społecznościowych. Jest to konieczne ze względu na specyfikę placówki i wynikający z tego stały proces opiekuńczo – wychowawczy. Wychowankowie mogą również w razie potrzeby skontaktować się z pracownikiem pedagogicznym poza godzinami jego pracy.
  23. Personel powinien zachować dyskrecję względem tajemnic wychowanków, zwłaszcza wobec innych dzieci. Jeżeli jednak sprawy te dotyczą doświadczenia krzywdy w jakiejkolwiek formie, wychowawca / opiekun zobowiązany jest odstąpić od zasady poufności i wyjawić sprawę odpowiednim organom. Powinien jednak wyjaśnić dziecku cel takiego postępowania.
  24. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego niezbędne jest poinformowanie go o tym i (o ile to możliwe) wzięcie pod uwagę również jego oczekiwań.

 

Rozdział 6.

Zasady bezpiecznych relacji POMIĘDZY MAŁOLETNIMI

 

  1. Wychowankowie mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku placówki. W Centrum nie ma zgody na jakąkolwiek przemoc małoletnich względem siebie.
  2. Ważne jest wzajemne poszanowanie godności, odmienności i poglądów.
  3. Kontakty między podopiecznymi powinna cechować kultura osobista i życzliwość oraz wolny od wulgaryzmu język.
  4. W sytuacjach konfliktowych wychowankowie powinni starać się wyjaśniać między sobą sytuacje trudne w sposób pokojowy. Służyć temu powinno jasne określenie problemu, stosowanie adekwatnych argumentów, a przede wszystkim dialog z osobą,  z którą konflikt zaistniał. Jeżeli konfliktu nie można rozwiązać na poziomie wychowanek – wychowanek, podopieczni powinni poprosić o pomoc wychowawcę.
  5.  Podopieczni powinni starać się w relacjach koleżeńskich panować nad emocjami, wyrażać swoje poglądy w sposób wolny od przemocy.
  6. W przypadku zaistnienia sytuacji przemocowej wychowankowie powinni poinformować pracownika Centrum: wychowawcę/ pedagoga /psychologa / siostrę dyrektor (do wyboru).

 

Rozdział 7.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

 

  1. Członek personelu, który jako pierwszy dowiaduje się o zaistnieniu potencjalnego przypadku skrzywdzenia małoletniego ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (Załącznik nr 4) i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi Centrum i/lub pani pedagog odpowiedzialnej za zgłoszenia. A jeśli podejrzenie dotyczy dyrektora – Przełożonej Prowincji Wrocławskiej (jako przedstawicielowi Organu Prowadzącego Centrum).
  2. Dyrektor wzywa osobę podejrzaną o krzywdzenie dziecka, informuje o podejrzeniu i przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
  3. W przypadku uwierzytelnienia podejrzenia dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury i/lub policji oraz do sądu. Na czas trwania tego postępowania zawiesza pracownika w czynnościach służbowych.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  5. Z przebiegu interwencji sporządza się protokół w formie Karty Interwencji (Załącznik nr 6), który dodaje się do akt osobowych dziecka. Jednocześnie zdarzenie zostaje wpisane w rejestr interwencji (załącznik nr 7).
  6. Dziecko zostaje objęte wsparciem pedagoga i psychologa pracujących w Centrum. Jeżeli istnieje potrzeba, dziecko kierowane jest do specjalistycznego ośrodka pomocy psychologicznej.
  7. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Centrum powołuje zespół interwencyjny, w którego skład wchodzi: wychowawca, pedagog, psycholog i fakultatywnie pracownicy mający wiedzę, na temat sytuacji, w jakiej znajduje się dziecko.
  8. Zespół interwencyjny sporządza Plan Wsparcia Małoletniego Po Ujawnieniu Krzywdzenia (Załącznik nr 5) na podstawie opisu sporządzonego przez psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie prawni dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
  9. Plan Wsparcia Małoletniego Po Ujawnieniu Krzywdzenia jest przedstawiany przez pedagoga i/lub psychologa rzecznikowi małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  10. Cały personel Centrum i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskały informację o krzywdzeniu dziecka są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając dane przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  11. Cały personel Centrum zobowiązany jest do każdorazowego zgłaszania dyrektorowi Centrum (lub pani pedagog) niepokojących sygnałów mogących wskazywać na krzywdzenie dziecka. Krzywdzenie dziecito także brak reakcji środowiska lub instytucji oraz każdy rezultat wynikający z braku reakcji na krzywdzenie dziecka. Każdorazowa obojętność i brak reakcji są ponadto czynem karalnym.

 

Rozdział 8.

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

 

Zasady ochrony wizerunku

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku naszych wychowanków.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów wychowanków, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
  3. Wychowankowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  4. Niezwłocznie po przyjęciu dziecka do placówki, opiekunowi prawnemu przedkłada się druk (Załącznik nr 8) dotyczący wyrażenia zgody lub sprzeciwu na udostępnianie wizerunku dziecka.
  5. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
  6. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  7. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą placówkę).
  8. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, na których są widoczne ich twarze oraz zdjęć byłych wychowanków, nad którymi nie sprawujemy już opieki (jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z Centrum).
  9. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Zasady ochrony danych osobowych

  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zaraz po umieszczeniu dziecka w placówce, opiekun prawny powinien zapoznać się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych oraz zatwierdzić to podpisem w odpowiednim dokumencie (Załącznik nr 9).
  3. Pracownicy mają obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które zostają przetwarzane oraz zachowania tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
  4. Dane osobowe małoletnich są udostępniane tylko i wyłącznie osobom uprawnionym.
  5. Pracownicy są uprawnieni do przetwarzania danych małoletnich zgodnie z zakresem przepisów prawa, zawartej umowy i nadanym upoważnieniem. Pracownicy udostępniają dane osobowe w ramach wykonywanych obowiązków i przepisów prawa.
  6. Pracownicy nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o małoletnich ani o ich opiekunie.
  7. Pracownicy nie kontaktują przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiadają się w kontakcie z przedstawicielami mediów w sprawie małoletniego lub jego opiekuna.
  8. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenie w Centrum. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor.

 

Rozdział 9.

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

  1. Centrum umożliwia małoletnim oraz personelowi dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Sieć jest monitorowana tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
  3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  4. Dyrektor placówki wyznaczył osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo sieci w placówce. Jest nią wychowawczyni – pani Izabela Bogdanowicz-Sarna.
  5. Regulamin korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych przez małoletnich został sporządzony i udostępniony w widocznym miejscu – na tablicy ogłoszeń w obu placówkach Centrum (Załącznik 10). Każdy wychowanek zapoznał się z nim i jest zobowiązany, by go przestrzegać.
  6. W ramach zajęć wychowawczych przeprowadza się z małoletnimi warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku).
  7. Małoletni mają obowiązek udostępniać swój sprzęt w celu zabezpieczenia przed niebezpiecznymi treściami.

 

Rozdział 10.

Monitoring

  1. Siostra dyrektor wyznaczyła osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce. Została nią pani pedagog.
  2. Pedagog jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Ponadto osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród wychowanków i personelu placówki raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. (Załącznik nr 11)
  4. W ankietach wychowankowie oraz członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  5. Dalej pani pedagog dokonuje opracowania wypełnionych przez wychowanków oraz personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu. Gotowy raport przekazuje dyrektorowi placówki.
  6. Dyrektor placówki wraz z zespołem roboczym (powołanym każdorazowo przez dyrektora Centrum) na podstawie raportu z monitoringu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Polityki Ochrony Małoletnich.

 

Rozdział 11.

ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW ORAZ DOKUMENTOWANIA I PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW

 

  1. Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w placówce podlegają przeglądowi nie rzadziej niż co dwa lata w miesiącu czerwcu, każdorazowo w sytuacji podejrzenia
    krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w razie nowelizacji następujących aktów prawnych:
  • Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304),
  • Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2020r.
    1359 ze zm.),
  • Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.), w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”.
  1. Przegląd standardów ochrony małoletnich obowiązujących w placówce polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności art. 22c Ustawy, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
  2. Przeglądu standardów ochrony małoletnich obowiązujących w placówce dokonują dyrektor lub pedagog na zlecenie dyrektora.
  3. W przypadku gdy przegląd, o którym mowa w ust. 3, wykaże niespełnianie przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których mowa w ust. 1 lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest ich aktualizacja.
  4. Aktualizacji standardów ochrony małoletnich obowiązujących w placówce dokonują dyrektor lub pedagog na zlecenie dyrektora.
  5. W przypadku aktualizacji standardów wprowadzane są zmiany przez dyrektora w drodze zarządzenia.
  6. Ujawnione lub zgłoszone incydenty albo zdarzenia zagrażające dobru małoletniego są dokumentowane zgodnie z procedurą opisaną w rozdziale 7 niniejszego dokumentu.
  7. Notatki służbowe oraz karty interwencji dodaje się do akt osobowych wychowanka, którego dotyczą. Rejestr interwencji znajduje się w gabinecie pedagoga/psychologa w miejscu zabezpieczonym (szafka zamykana na klucz).

Rozdział 12.

ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM/OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Standardy ochrony małoletnich są dostępne w formie papierowej w placówce a także na stronie internetowej placówki:

 www:legnica.elzbietanki.wroclaw.pl

  1. Rodzice / opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej placówki, o której mowa w ust. 1.
  2. Na życzenie rodziców / opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich są udostępniane w formie papierowej. Udostępnienie w tej formie jest możliwe raz w ciągu roku.
  3. Obowiązkiem rodziców / opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH CENTRUM OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE W LEGNICY

TRANSLATE